سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  تعداد کل بازدید : 198223

  بازدید امروز : 26

  بازدید دیروز : 21

هیئت حضرت علی اکبر(ع)

 
[ و به کسى که از او مشکلى را پرسید فرمود : ] براى دانستن بپرس نه براى آزار دادن که نادان آموزنده همانند داناست و داناى برون از راه انصاف ، همانند نادان پر چون و چراست . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: حسین قیامتیون ::: دوشنبه 85/12/28::: ساعت 2:18 عصر

زندگی نامه استاد:مصطفی اسماعیل
اکبر القراء:استاد مصطفی اسماعیل از مشاهیر ونوابغ علم قرائت قرآن در جهان اسلام است که کلام خدا را با آهنگی بسیار لطیف وبا الحانی منطبق با معانی ومفاهیم الهی تلاوت می کند. وی استادی است بی بدیل که در فن قرائت سبکی بسیار ممتاز دارد. مردی که تمامی قاریان جهان در آستان پر از معنویتش سر تعظیم فرود می آورند وهمه به اوعشق می ورزند.مصطفی را،نه تنها قرائت او بلکه تواضع و جوانمردش دوستداشتنی می کند وقتی سوره احزاب را می خواند مردم چنان فریاد به تحسین او می گشایند که مجلس به خود می لرزد و وقتی در اثنای قرائت با تواضع وافتادگی اجازه پایان قرائت خود را می خواهد ،آنها به او اسرار می ورزند و از او ادامه قرائت را می خواهند.اونیز می خواند وآنگاه یکی از قرائت های استثنائی تاریخ رامی آفریند وسوره الحاقه را چنان میخواند که مستمعین را هوش  از سر به در می شود .
                                                                                                                
                                                                      
مصطفی در ناحیه طنطا از کشور مصر متولد گردید وتحت آموزش اولیه استاد سید البدوی قرائت قران را فراگرفته ،سپس درناحیه طنطا در موسسه الاحمدی به همراه(شیخ خلیل الحصری)در محضر شیخ(ابراهیم سلام) که از بزرگترین اساتید آن زمان بود به تحصیل علوم عالی قرائت پرداخت.زمانی که مصطفی برای اولین بار به شهر قاهره مسافرت کرد ،در ملاقات با(شیخ محمد رفعت)قرائت قرآن نمود آنگاه امام القراء دستانش را در میان گرفته،آینه ای درخشان را به او نوید داد. او که یک نابینا بود با چشم بصیرت مصطفی را به خوبی شناخت
 و زیبایی کار او را در اعماق وجود خویش احساس کرد. مصطفی یکی از اساتید مسلم علم قرائت است، استادی که با آشنایی بانغمات ومقامات وعلم تجوید، بهترین و بالاترین قرائت ها را آفریده است. ازنظر مصطفی یک قاری قرآن که دارای صوتی زیباست ناگزیر است که با الحان آشنا باشد و نیز وقف و ابتدا را باید بداند، اما این همه در شرایطی است که قاری به اصول تلاوت خللی وارد نساخته وحق آیات را ادا کند. صوتخوش در آیات واحادیث نیز پسندیده است وهمواره مورد تایید بوده است. آنجا که حضرت رسول(ص) فرمودند «قرآن را با صوت زیبا ،نیکو بخوانید» وهمچنین می فرمایند : «آنکس که قرآن را با تغنی وآهنگ، قرائت نکند ازما نیست» .همه می دانند مقصود از آهنگ وغنا صوت نیکوست . صوتی که حق تلاوت را آنچنانکه مورد رضای خداست فراهم می سازد. ازنظرمصطفی یک قاری قرآن بزرگترین و بهترین سفیر برای اسلام وکشور خود می باشد.وی در این داستان عنوان می کند که در سفری که به ترکیه داشته است استقبال بسیار زیادی ازسوی مردم ومقامات کشوری صورت گرفت، تاآنجا که نخست وزیرترکیه خود شخصا به استقبال و دیدار با وی آمدند وبه همراه وزیر فرهنگ مدت نیم ساعت با او به گفتگو نشستند، پس از آن قرآنی را که حروف آن با آب طلا نوشته شده بود ، به او هدیه کردند و نیز طی مسافرت هایی که به لبنان داشت به مدت سه سال در ایام ماه مبارک رمضان به تلاوت قرآن دراین کشور پرداخت، دراینجا نیز به او نشان درجه یک این کشور را اعطا کردند شیخ مصطفی اسماعیل به کشورهای بسیار زیادی دراقصی نقاط جهان مسافرت کرده است وی می گوید «یک قاری قرآن در قلوب مسلمین جهان جایگاه ویژه ای دارد. مردم از او استقبالی شایسته شخصیت او به عمل می آورند، حتی از زمانی که قدم در فرودگاه آن دیار می گذارد ، روزنامه ها و مجلات پیرامون تاریخ زندگی او و تاریخ کشورش، مقالات بسیار می نویسند و رادیو و تلویزیون نیز در رابطه به پخش برنامه ها یی اهتمام می ورزند».آری استاد مصطفی ،از اساتید برجسته ای است که چون تلاوت می کند، هر جا که شنوده ای باشد بی اختیار به تحسین وتشویق او لب می گشاید آنگاه که لفظ (ماء) را قرائت می کند ،چنان می خواند که مستمع آب را در مقابل دیدگان مجسم کند این حالت در تمامی کلمات و آیات مشهود است . ازمشهورترین اماکنی که استاد درآن مکانها به تلاوت پرداخته است،مسجد جامع اموی، جامع کبیردرلبنان،مسجد امام حسین(ع)درعراق،مسجد الاقصی، مسجد الحرام  ومسجد جامع کبیر در پاریس را می توان نام برد. 
                                     
این استاد بزرگ علم قرائت علاوه بر تلاوت های مجلسی، تمامی قرآن کریم را نیز به شیوه تحقیق وترتیل قرائت کرده است که در اکثر کشورها، شیفتگان کلام الهی، به تلاوت های زیبای او گوش جان سپرده ازآن بهره ها می گیرند و قاریان بسیار، با استماع تلاوت هایش در این راه، به مراتب اعلی در قرائت قرآن رسیده اند. سرانجام شیخ مصطفی اسماعیل پس ازعمری پر بار در حالی که شیفتگان بی شماری از تلاوت های دلنشین خویش بر جای گذارده بود، در سال 1359ھ .ش در شهرقاهره بسوی معبود شتافت و بدین سان جهان اسلام درغم از دست دادن نابغه ای که سراسر جهان به عظمتش معترف بود سوگوار گردید . استاد با صوت و لحن دلنشین خود بسیاری را به سوی دین اسلام رهنمود ساخت بطوری که بارها گفته بود «یک قاری قرآن بزرگترین سفیر قرآن است »


 
 
 
 

امکانات

 

مدیر وبلاگ

 

ارتباط با ما

 

خبرنامه