سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  تعداد کل بازدید : 198352

  بازدید امروز : 27

  بازدید دیروز : 38

هیئت حضرت علی اکبر(ع)

 
گشاده رویی، دامِ دوستی است . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: حسین قیامتیون ::: شنبه 86/2/29::: ساعت 1:36 صبح

                                                        **( زینت پدر)** 

ولادت و نامگذاری حضرت زینب(س):

رسم خانواده علی(ع) و زهرا(س) این بود که نام‌گذاری نوزاد خود را به بزرگ خانواده واگذار می‌کردند، اما وقتی این نوزاد زهرا(س)، چشم به جهان گشود، بزرگ خانواده، یعنی پیامبر(ص) در مسافرت بود، و آنان چند روزی صبر کردند تا این‌که پیامبر(ص) از مسافرت آمد و همین که مژده‌‌ی ولادت دختر فاطمه(س) را شنید در اولین فرصت به خانه فاطمه(س) رفت و درخواست کرد نوزاد را به او بدهند. فاطمه(س) نوزاد را در آغوش پدر قرار داد. رسول خدا(ص) هم پس از آنکه گونه‌های نوزاد را بوسید، صورت خود را به صورت او گذاشت و به خاطر علاقه زیادی که به دختر از دست رفته خود « زینب» داشت برای زنده نگهداشتن خاطره و یاد او، نام نوه خود و دختر فاطمه(س) را هم زینب گذاشت.
                                            

کلمه « زینب» از دو بخش « زَین» یعنی زینت و « اَب» یعنی پدر، ترکیب یافته است و زینب یعنی زینت پدر، و به راستی زینب برای پدر و مکتب و مرام پدر، مایه زینت و آبرومندی بی نظیری بوده است.
زندگی حضرت زینب(س) همواره مملو از ارزش‌های والای الهی و انسانی بوده که در این بخش به دو بعد از ابعاد شخصیتی این اسوه صبر و استقامت و پیام‌آور قیام خونین اباعبدالله الحسین(ع) می‌پردازیم:
1- علم و دانش:

بیان سخنان و خطبه‌های عالمانه و همراه با استدلال به آیات قرآن کریم، در کربلا، بازار کوفه، مجلس عبیدالله زیاد و دربار یزید از سوی حضرت زینب(س) هریک شاهد گویایی بر توانایی علمی و دانش آن بزرگوار است. اضافه بر این زینب(س)، مقام بیان روایت و حدیث را که از ویژگی‌های افراد آگاه و بلند مرتبه است، دارا بوده  و گواه دیگر مقام علمی اوست. می‌نویسند آن بانوی بزرگوار، راوی حدیث از مادر خود، حضرت فاطمه زهرا(س) و از بزرگان بوده است.
مجلس درس و تفسیر قرآن، گواه دیگری بر مقام علمی زینب(س) است، در این باره تاریخ گواهی می‌دهد که یک سال از مدت اقامت امام علی(ع) و خاندانش در کوفه می‌گذشت که گروهی از بانوان خردمند و بزرگوار کوفه، شوهران خود را به حضور حضرت علی(ع) فرستادند و پیغام دادند: ما شنیده‌ایم زینب(س) نیز مانند مادر بزرگوار خود، حضرت فاطمه(س) دارای قدرت علم و دانش فراوانی است. اگر اجازه دهید و موافقت کنید برای بهره جستن از خرمن علم و دانش او به حضور ایشان مشرف شویم، که علی(ع) و زینب(س) با این درخواست، موافقت کردند و زن‌های کوفه در محفل درس و تفسیر قرآن حضرت زینب(س) شرکت می‌نمودند.
غیر از این جهات، در مورد تأیید مقام علمی ایشان امام زین العابدین (ع) می‌فرمایند:
« الحمدلله، تو دانشمند بدون معلم و خردمند بدون استاد و آموزگار می‌باشی»(1)
2- عبادت و پرستش:

اما بُعد عبادت و پرستش حضرت زینب(س) نشأت گرفته از پرورش ایشان در مکتب وحی و قرآن است. اگرچه سراسر زندگی زینب کبری(س) به خاطر هجرت و جهاد در راه خدا و نیز برای همراهی و همگامی با پدر و مادر و برادران در جهت انجام وظیفه و احیای ارزش‌ها و معارف اسلام، سپری گردیده است، اما زینب(س)، در عبادت نیز، نهایت خضوع و خشوع را در برابر ذات اقدس الهی داشته است، زیرا او دیده بود که پیامبر اسلام(ص) آن‌قدر شب‌ها به نماز و نیایش در پیشگاه خداوند می‌پرداخت که پاهای وی ورم می‌کرد، رنگ چهره‌اش تغییر می‌نمود و خداوند به او وحی می‌کرد:
«ای پیامبر! ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که در اثر عبادت، خود را به رنج و مشقت بیندازی! (2)»
حضرت زینب(س) ناظر نمازهای مادر و پدر بزرگوارشان در شب‌ها و گاهی در میدان‌های جنگ بود، نمازها و نیایش‌های فراوان امام مجتبی(ع) را دیده بود و همچنین نمازها و مناجات‌های سیدالشهدا(ع) را در شب عاشورا، و در حال جنگ و هجوم دشمن، مشاهده کرده بود و هریک از این‌ها برای او درس و الگوی عملی مهمی بود به طوری که مورخین در وصف عبادت و نیایش حضرت زینب(س) چنین نوشته‌اند: مناجات و شب زنده‌داری او در تمام عمر، ادامه داشته و حتی در شب یازدهم محرم با آن‌همه مصائب و ضربه‌های روحی که از ناحیه شهادت برادران و عزیزان بر وجود نازنین وی وارد آمده بود، به بیان امام زین‌العابدین(ع)، زینب(س) حتی نماز شب خود را هم ترک نکرد.
فاطمه، دختر امام حسین(ع) هم می‌گوید: در شب عاشورا هم عمه‌ام پیوسته در محراب عبادت ایستاده بود، نماز و نیایش داشت، با خداوند راز و نیاز و مناجات می‌کرد و پیوسته اشک از چشمان او سرازیر می‌شد.
                                                        
ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
 برگرفته از کتاب زینب قهرمان، دختر علی، نویسنده: احمد صادقی اردستانی
1)    سفینه البحار، ج 1، ص 558
2)    قرآن کریم، سوره طه، آیه 2


 
 
 
 

امکانات

 

مدیر وبلاگ

 

ارتباط با ما

 

خبرنامه