سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  تعداد کل بازدید : 197912

  بازدید امروز : 2

  بازدید دیروز : 16

هیئت حضرت علی اکبر(ع)

 
فراخ سینگى و بردبارى دست‏افزار سرورى است و سالارى . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: حسین قیامتیون ::: سه شنبه 88/1/18::: ساعت 12:33 عصر

میراث

          آنچه بعد از مرگمان باقی می ماند، ارثیه ماست. گرچه غالباً ارثیه به اموال، منقول و غیر منقول، اطلاق  می شود اما این عنوان شامل امور معنوی نیز می شود. در بین این دو نوع ارثیه، آن که دارای جنبه مادی است به تدریج از بین می رود و در طول زمان، مضمحل می شود و در مقابل، آنهایی که معنوی هستند، چون از جنس مادی نیستند، هیچ گاه فرسوده و تباه نمی گردند. بسیاری از املاک، جواهرات، وجوه نقد و مانند آن بوده اند که از مردگان به بازماندگان آنها به ارث رسیده اما دیری نپاییده که در خلال نقل و انتقال بین چندین نسل، تماماً تباه شده و برای وارثین اثری از آن نمانده است. از سوی دیگر، معنویات، همچون علم، اخلاقیات، افکار، عقاید، نظریات و ... نه تنها در تطور و تحول زمان، نابود نمی شوند بلکه دامنه وارثین آن بیشمار می گردد و در هر نسلی چیزی به آن افزوده     می شود. از این رو امروزه ثروت عمده بشر، نه اموال و دارایی های مادی به جا مانده از پیشینیان است بلکه گستره وسیع و عمیق دانش و به طور کلی، سرمایه های معنویی است که در اثر هم افزایی به صورت تصاعدی در حال ازدیاد می باشد.

 

انفاق

ادامه مطلب...

 
نویسنده: حسین قیامتیون ::: جمعه 87/12/30::: ساعت 12:59 عصر

پیشواز بهار


بهار

دیگر بار خورشید راست ایستاد ، زمین چرخی زد ، اعتدال آغاز شد ، بهار این اتفاق سبز از راه رسید ، هرچند، هرچند عاشقان که بهاری دیگری را به رسمیت می شناسند چشم به راه طلوع و ظهور آن نشسته اند ، چشم به راه سپیده ، چشم به راه ذخیره ی خدا در زندگی، چشم به راه منجی همه ی عالم ، چشم به راه موعود زمان امام عصر (عج).
دیروزهایی که گذشت برای برخی شیب تندی به دره ی هولناک جهنم شد و برای برخی نردبانی به سوی بهشت ، برای ایشان سال گذشته همه گاهش بهار بود ، هر روز چیزی تازه یافتند ، خوب تر زیستند و بالاتر پریدند و دریغا ، دریغا گروهی نیز  جز قتل عام قساوت مندانه در سرزمین مقدس و گروهی جز اندوختن پوچی و پوچی در لحظه های عزیز چیزی نداشتند و ندارند.ادامه مطلب...

 
نویسنده: حسین قیامتیون ::: پنج شنبه 87/12/8::: ساعت 10:51 عصر

   زندگی برای ابدیت

دریا


        
پس از این دنیا حیات دیگری است به نام "برزخ" و پس از آن با عالم دیگری روبرو هستیم به نام "آخرت"؛ برزخ با "مرگ" آغاز می شود و آخرت با "قیامت"؛ در هر یک از این دو عالم، ما دارای حیات هستیم، منتها هر یک شرایط و ویژگی های خودش را دارد. همچنان که زندگی انسان، پیش از ورود به این دنیا در رحم مادر، ویژگی هایی کاملاً متفاوت از زندگی او در دنیا دارد در برزخ نیز همینطور است. برزخ،‌ متفاوت از دنیا است و آخرت هم متفاوت از برزخ. پیش از ولادت، هیچ مسئولیت و تکلیفی متوجه ما نیست، اما در مقابل در دنیا پس از آنکه به مرتبه فهم و بلوغ رسیدیم مکلف می شویم و باید در برابر کارهایی که با آزادی، اختیار و آگاهی خود، انجام می دهیم جوابگو باشیم. "مسئولیت"، ویژگی آشکار زندگی انسان در دنیا است. بنابر آموزه های دینی در برزخ دیگر تکلیفی متوجه انسان نیست و آنچه کیفیت زندگی را در آن عالم رقم می زند شخصیتی است متشکل از اعتقادات، باورها، ارزش ها و خصوصیات تثبیت شده نفسانی فرد که در دنیا به دست آمده و اضافه می شود بر آن پیامدهای عمل او در دنیا و کارهای نیکی که دیگران به قصد سهیم کردن وی در ثوابش انجام می دهند. برآیند این دو عامل اخیر و شخصیت حقیقی منتقل شده فرد از دنیا به برزخ، کیفیت زندگی شخص را در عالم برزخ تعیین می کند. با رخداد قیامت که اولین مرحله از زندگی ابدی انسان در آخرت است دنیا و برزخ، هر دو، پایان می پذیرند و این در واقع نقطه نهایی تغییر و سرمایه شخصیتی هرکس محسوب می شود. با این سرمایه است که کیفیت زندگی فرد در آخرت معلوم   می شود، حتی این که این فرد مشمول شفاعت بشود و یا نشود باز هم منوط به سرمایه ای است که از دو عالم دنیا و برزخ با خود برده است. آخرت، هیچکدام از ویژگی های دو عالم دنیا و برزخ را ندارد و در آنجا حیات انسان، ابدی است و ابدی بودن چیزی است که انسان فقط آن را در آخرت تجربه می کند.ادامه مطلب...

 
نویسنده: حسین قیامتیون ::: شنبه 87/7/6::: ساعت 1:38 صبح

هلال ماه  نو
 صدای پای عید می آید و دل مؤمن برسر دو راهی آمدن عید رمضان و رفتن ماه رمضان بلا تکلیف است، از آمدن آن یک دل شاد باشد یا از رفتن این یک محزون؟ عید فطر، پاک ترین و عیدترین عیدهاست چرا که پاداش یک ماه عبادت و شست وشوی جان در نهر پاک رمضان است. عید فطر، عید پایان یافتن رمضان نیست، بر آمدن روز نو، روزی نو و انسانی نواست. بناست که رمضان با سحرها و افطارهایش، با شبهای قدر و مناجاتهایش از ما آدمی دیگر بسازد. اگر درعید فطر درنیابیم که از نو متولد شده ایم، اگر تازگی را درروح خود احساس   نکنیم، عید فطر عید ما نیست.

          در خطبه ای از امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام)، دریکی از اعیاد فطر، چنین آمده است:

          اى مردم! این روز، روزی است که نیکوکاران درآن پاداش می‏گیرند و زیانکاران و تبهکاران درآن مایوس و نا امید می ‏گردند.... ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه ‏دار داده می‏شود این است که فرشته‏ای درآخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می‏دهد و می‏گوید: «هان! بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته ‏تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»(1)

  بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت ‏به سویت و توبه ازگناهان عطا فرما.» (2)

ادامه مطلب...

 
نویسنده: حسین قیامتیون ::: شنبه 87/6/9::: ساعت 1:12 صبح

استهلال

همه ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مؤمنین برای تشخیص روز اول و همینطور تشخیص آخرین روز این ماه در جستجوی هلال ماه هستند، زیرا در حدیث است که «با رؤیت هلال روزه بگیرید و با رؤیت هلال (ماه بعد) روزه را تمام کنید»(1) بر اساس این حدیث بر مؤمنین، واجب کفایی است که دنبال رؤیت هلال ماه بروند و ... البته در نحوه تعیین شب اول و آخرین شب ماه رمضان اختلاف نظر در جهان اسلام وجود دارد. به عنوان مثال بعضی کشورها مثل لیبی، لحظه مقارنه را معیار قرار می دهند که البته در این حالت مردم هیچ نقشی در تشخیص شب اول ماه رمضان ندارند (در حقیقت، سنت نبوی محقق نمی‌شود) ولی واقعیت این است که نباید به سادگی از این مسئله عبور کرد! عمق معنی تا کجاست؟
        انسان از بدو خلقت، با آسمان‌ها و زمین و ماه و خورشید، سر و کار داشته است، ولی کم هستند افرادی که درباره آن تفکّر و تعقّل می کنند. با اینکه انسان از لحاظ ساختار فیزیکی بسیار پیچیده است بحث دیگری نیز در مورد انسان، بنام روح در میان است.  « از روح خود در انسان دمیدم»(2) خداوند در رابطه با روح در قرآن می‌فرماید:
        از تو ای پیغمبر درباره روح می‌پرسند، بگو روح از امر پروردگار است و (دراین باره) علم چندانی به شما عطا نکردیم!(3)
ملاحظه می‌شود که با وجود روح، پیچیدگی و عظمت انسان بسیار بسیار زیاد می‌شود. اما مسئله مهم‌تر این است که در قرآن آیه بسیار مهمی وجود دارد که می‌فرماید: خلقت آسمان‌ها و زمین از خلقت انسان، بزرگتر است.(4)
        و نیز فرموده است: خلقت آسمانها و زمین، بزرگتر از خلقت انسان است!. ما چه مقدار به این بزرگی اندیشیده‌ایم؟ یا اصولاً در پی آن رفته ایم که کشف کنیم؟ ما افتخار داریم که مسلمانان صدر اسلام، پایه‌گذاران دانش نجوم بوده اند. هم اکنون صدها اسم ستاره و سیاره که توسط دانشمندان مسلمان نامگذاری شده‌اند، عیناً در مراجع غربی به همین نام، نامیده می شوند.
        چه مقدار به این آیه توجه شده است؟ چه اندازه حق این آیه ادا شده است؟ شاید اگر خسوف و کسوفی بشود، لحظه‌ای درباره آسمان‌ها و زمین فکر کنیم یا نماز آیات بخوانیم. تنها در این سه مورد (استهلال، خسوف و کسوف) است که قدری در رابطه با جهان بی نهایت بزرگ اندیشیده‌ایم. در آیات  190 و 191 سوره آل عمران آمده است: « به درستی که در خلقت آسمان‌ها و زمین و اختلاف شب و روز، نشانه هایی برای صاحبان فکر و اندیشه است».ادامه مطلب...

 
<      1   2   3      >
 
 
 

امکانات

 

مدیر وبلاگ

 

ارتباط با ما

 

خبرنامه